جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 8875 |
تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2022 - 12:37 | ارسال توسط :
144 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

شهردار منطقه ثامن گفت: اگر بتوانیم بر اساس مصوبه شورای شهر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در اختیار اداره‌ کل میراث فرهنگی استان قرار دهیم، امیدواریم اقدامات مرمت سرای کوچک پیش از پایان سال به سرانجام برسد.

اخبار گردشگری پارسی :

سیدفرهاد حجازی  در خصوص آغاز مرمت و احیای سرای عزیزالله‌اف اظهار کرد: بازار فرش و سرای عزیزالله‌اف از بازارهای قدیمی اطراف حرم محسوب می‌شود که شهرداری مشهد از محل اوراق مشارکت شهرداری نسبت به جذب پیامانکار اقدام کرده‌ و با همکاری اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و بازاریان این سرا نسبت به احیای بنا اقدام کرده‌ است.

وی افزود: شروع کار کمی با تاخیر همراه بود که سعی کرده‌ایم این تاخیرها را نیز جبران کنیم. سعی داشتیم فروشندگان به طور همزمان نیز نسبت به احیا و مرمت مغازه‌های خود اقدام کنند تا فضای مناسبی برای موضوعات گردشگری و تاریخی مشهد ایجاد شود.

شهردار منطقه ثامن گفت: سرای عزیزالله‌اف دارای ۲ سرای کوچک و بزرگ است. در ابتدا قرار بود با هماهنگی میان شهرداری منطقه ثامن، اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و صاحبان سرقفلی‌های داخل آن نسبت به احیای سرا اقدام شود و هر کدام یک‌سوم مبلغ را پرداخت کنند. متاسفانه مغازه‌داران و میراث فرهنگی نتوانستند نسبت به تامین منابع اقدام کنند. در ابتدا حدود ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کردیم؛ سپس در دوره محمدرضا کلایی، شهردار سابق مشهد، مقرر شد ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دیگر به اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، مجری این پروژه، کمک کنیم.

حجازی خاطرنشان کرد: نسبت به کسب تاییدیه این مبلغ از شورای شهر مشهد اقدام کرده‌ایم و منتظریم تاییدیه آن برسد تا بتوانیم با تامین منابع از طریق میراث فرهنگی نسبت به موضوعات ایمن‌سازی و پایدارسازی سازه ساختمان که از معدود ساختمان‌های میراثی در سراسر کشور است، اقدام کرده و احیای آن را به سر انجام برسانیم.

 

احیای سرای عزی‌الله‌اف همت مغازه‌دارن را نیز می‌طلبد

وی ادامه داد: البته احیای سرای عزیزالله‌اف همت خود مغازه‌داران را نیز می‌طلبد و میراث فرهنگی باید مقداری از بودجه و اعتبارت خود را در این موضوع هزینه کند تا سرای عزیزالله‌اف به عنوان یکی از فضاهای تاریخی بافت پیرامونی حرم نگهداری شده و مورد استفاده زائران و مجاوران قرار بگیرد.

شهردار منطقه ثامن بیان کرد: مشاوره ایمن‌سازی این پروژه را اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بر عهده گرفته است. برای احیای بازار فرش به عنوان مجری از دانشگاه خیام استفاده شد اما اینجا مجری میراث فرهنگی است.

احیای سرای کوچک عزیزالله‌اف ۷ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

حجازی در پاسخ به این سوال که پروژه احیای سرای عزیزالله‌اف چه میزان اعتبار نیاز دارد، گفت: احیای سرای کوچک حدود هفت میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که ممکن است این رقم به ۱۰ میلیارد تومان نیز برسد اما سرای بزرگ با توجه به اینکه سقف بیشتری دارد و حدود ۱۲۰ مغازه در آن جای گرفته، به مراتب به مبالغ بیشتری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: برای ایمن‌سازی سرای کوچک در حد ایمن‌سازی که مشکلی برای تردد عابرین ایجاد نشود و واژگونی اتفاق نیفتد، کمک‌هایی به اداره‌ کل میراث فرهنگی استان صورت گرفته است. تمام ارگان‌ها باید به کمک یکدیگر بیایند. امکان‌پذیر نیست که شهرداری تمام اقدامات احیای این سرا را انجام دهد. میراث فرهنگی نیز با توجه به اعتبارات اندک خود به تنهایی از پس احیای این پروژه بر نخواهد آمد.

حجازی ادامه داد: احیای سرای عزیزالله‌اف همت بازاریان و مغازه‌داران را نیز می‌طلبد چرا که شاید تامین مابقی مبلغ احیای این سرا در توان شهرداری نباشد و باید توسط میراث فرهنگی و صاحبان مغازه‌ها تامین اعتبار شود.

شهردار منطقه ثامن اظهار کرد: سرای بزرگ در حال حاضر رونق دارد. با توجه به اجناسی که در این بازار فروخته می‌شود، کلاس‌هایی برای ایمنی بازاریان توسط آتش‌نشانی برگزار شده تا دچار آسیب‌دیدگی نشوند اما تعطیلی سرای کوچک سه ساله شده و بازسازی آن در اختیار اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم بر اساس مصوبه شورای شهر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهیم، امیدواریم اقدامات احیای سرای کوچک پیش از پایان سال به سرانجام برسد و در اختیار صاحبان مغازه‌ها قرار گیرد تا پس از آن بتوانیم به سراغ احیای سرای بزرگ برویم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8875 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید