پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 9839 |
تاریخ انتشار : 13 فوریه 2023 - 11:48 | ارسال توسط :
68 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اتخاذ رویکردهای نوین در توسعه بخش‌های اقتصادی یکی از راهکارهای اساسی در پایدارسازی بنیان اقتصادی است و سوال‌هایی مطرح می‌شود که آیا می‌توان از صنعت گردشگری ایران انتظار یک بخش اقتصادی حائز اهمیت و در خور توجهی داشت؟ به عبارت دیگر آیا می‌توان اقتصاد گردشگری را به مثابه یک بخش حائز اهمیت در اقتصاد کلان ایران تعریف کرد و یکی از منابع اصلی ارزآوری کشور دانست و از آن به عنوان یک بخش جایگزین اقتصاد نفت نام برد؟

اخبار گردشگری پارسی :

هادی براتی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی طی یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «تنوع منابع درآمدی و اتخاذ رویکردهای نوین در توسعه بخش‌های اقتصادی از جمله راهکارهای اساسی در پایدارسازی بنیان اقتصادی کشورها است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توان از صنعت گردشگری ایران انتظار یک بخش اقتصادی حائز اهمیت و در خور توجهی داشت؟ به عبارت دیگر آیا می‌توان اقتصاد گردشگری را به مثابه یک بخش حائز اهمیت در اقتصاد کلان ایران تعریف کرد و یکی از منابع اصلی ارزآوری کشور دانست و از آن به عنوان یک بخش جایگزین اقتصاد نفت نام برد؟ نتایج مطالعات نشان داده که جاذبه‌های صنعت گردشگری در ایران از پتانسیل بالایی در جذب گردشگران در سطح بین‌الملل برخوردار است، اگر چه مسیر طولانی در دستیابی به این مهم، باید طی شود.

بررسی‌های میدانی در خصوص گردشگران بین‌المللی نشان داده که به ازاء جذب هر گردشگر خارجی به طور متوسط حدود ۱۰۰۰ دلار ارز به صورت مستقیم وارد کشور می‌شود که این رقم معادل صادرات حدود ۱۳ بشکه نفت خام در شرایط فعلی است. به عبارت دیگر با جذب حدود ۱۰ میلیون گردشگر بین‌المللی، چیزی حدود ۱۳۰ میلیون بشکه نفت خام ارزآوری خواهد شد.

لازم به ذکر است که برخی از گونه‌های گردشگری همچون گردشگری سلامت از پتانسیل چند برابری در خلق ارزش افزوده و ارزآوری برخوردارند. توسعه صنعت گردشگری علاوه بر ارزآوری قابل توجه آن از پتانسیل بالای توسعه متوازن بخش‌های اقتصادی و نواحی جغرافیایی برخوردار است. این بخش مهم اقتصادی با اثرگذاری بر سایر بخش‌های اقتصادی که مرتبط با زنجیره عرضه خدمات صنعت گردشگری است قابلیت نشر و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی بالایی دارد. به گونه ای که در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند اقامت، حمل‌ونقل، صنعت غذا، صنایع‌دستی و همچنین اقشار مختلف جامعه اعم از جوامع شهری و روستایی و عشایری از توسعه آن بهره‌مند می‌شوند.

چنین مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی باعث شده که بسیاری از کشورها در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی سالانه، برنامه‌های میان مدت و برنامه‌های آمایش بلندمدت خود، راهبرد اساسی توسعه صنعت گردشگری را مورد توجه جدی قرار داده و برنامه‌های توسعه آینده را با مشارکت بالای صنعت گردشگری در اقتصاد، بازبینی و بازنویسی کنند. امری که همچنان اقتصاد کشور از آن رنج می‌برد و تاکنون این صنعت نتوانسته از جایگاه قابل توجهی در نظام برنامه‌ریزی کشور برخوردار شود».

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9839 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید