جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 6722 |
تاریخ انتشار : 26 اکتبر 2021 - 10:10 | ارسال توسط :
73 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

اخیراً تصاویر مربوط به تخریب سنگ‌نگاره‌های ۳۵۰۰ ساله‌ی کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این تخریب‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است.

اخبار گردشگری پارسی :

سنگ نگاره‌های ۳۵۰۰ ساله‌ی کوه ارنان مهریز تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان مهریز است که مورد توجه باستان‌ شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد؛ در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشک شده‌ی دشت ارنان، روی تعدادی از تخته‎ سنگ‏‌هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده، نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد.

از مجموع ۲۷ قطعه سنگ یاد شده، یکی از تخته‌سنگ‌ها از بقیه بزرگ‌تر و نقوش کَنده شده روی آن مفصل‌تر از همه است بنابراین آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره های فرعی می‌دانند.

این سنگ‌‎‌نگاره‌های کهن برطبق بررسی‏‌های باستان‌شناسی دارای قدیمی‌ترین نقوش است و قدمت آنها به احتمال زیاد به عصر آهن یعنی ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط بازمی‌گردد.

نقوش و نگاره‌های حک شده‌ی روی این تخته‌سنگ‌ها شامل بز کوهی با شاخ بلند، سگ شکاری، قوچ، صحنه‌هایی از سوارکاران تیر و کمان به دست که در حال شکار هستند، صحنه مردان برهنه در حال ستیز با حیوانی درنده که احتمالاً گرگ یا پلنگ است، مرد برهنه‌ی گرز به دست، مقداری نقوش سمبلیک و نامشخص و خطوط اسلامی است که روی سنگ‌ها با ایجاد ضربه ابزاری فلزی حک شده و در طی زمان زنگار روی آن را پوشانیده ولی کهنه و قدیمی بودن آثار محرز است.

اخیراً تصاویر مربوط به تخریب این سنگ‌نگاره‌ها در فضای مجازی باعث واکنش‌هایی از سوی فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی کشورمان شده ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این تخریب‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است.

«سید مصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار تصریح کرد: براساس نظر باستان‌شناسان، تخریب‌های صورت گرفته تازه نیست و مربوطه چندین سال پیش است ولی هر از گاهی با انتشار تصاویری از آنها، مطالبی در مورد تخریب آنها در فضای مجازی منتشر و اذهان جامعه را مشوش می‌کند.

وی با تاکید بر نظارت دائم تیم‌های یگان حفاظت نیراث فرهنگی بر ابنیه و آثار تاریخی، گفت:برای حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی به همکاری و همراهی مسئولان، مردم و ساکنان هر منطقه بیش از گذشته نیاز مبرم است و مهمترین موضوع در این باره فرهنگ‌سازی در این رابطه است تا به آثار ملی آسیبی وارد نشود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6722 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید