جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 5602 |
تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2021 - 14:37 | ارسال توسط :
431 بازدید
0
12
ارسال به دوستان
پ

یکی از مکان هایی که شما می توانید با استفاده از ظرفیت های مجازی از آن دیدن کنید،‌ موزه آبگینه و سفالینه ایران است، جایی که قدیمی‌ترین آبگینه که بیش از 3 هزار سال پیش کشف شده را در تالار مینا به نمایش گذاشته است

اخبار گردشگری پارسی :

یکی از مکان هایی که شما می توانید با استفاده از ظرفیت های مجازی از آن دیدن کنید،‌ موزه آبگینه و سفالینه ایران است، جایی که  قدیمی‌ترین آبگینه که بیش از 3 هزار سال پیش کشف شده را در تالار مینا به نمایش گذاشته است و در واقع محلی برای تماشای سوغات اصلی تهران است.

تماشای گیل گمش در موزه آبگینه

خمره پنج هزار ساله‌ که در نهاوند کشف شده و مخصوص ذخیره غلات بوده است، این اثر به سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد  و به صورت نمادین، انتقال بشر از دوران پارینه سنگی به شهرنشینی را در تمدن بابل بازگو می‌کند.

همچنین  ادوات، انواع مواد و رنگ‌هایی که در ساخت شیشه از آن‌ها استفاده می‌شود نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

ساختمانی قاجاری با معماری ایرانی – اروپایی

یکی از جذابیت های این موزه ساختمان قدیمی آن است که شما در این بازدید مجازی به خوبی آن را خواهید دید، بنایی قاجاری که محل کار قوام السلطنه بوده و در سال 77 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وسعت این خانه قاجاری 7 هزار متر مربع است و سال ها در اختیار سفارت مصر، سفارت افغانستان و بانک بازرگانی ایران بوده اما در نهایت در سال 35 جهت تأسیس موزه تخصصی شیشه و سفال به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد.

معماری ساختمان تلفیقی از معماری ایرانی – اروپایی است، تزئینات نمای ساختمان یادآور دوران سلجوقی و ایوان و ستون های کناری ورودی نشانه ای از معماری اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است.

نمادی از سرستون های تخت جمشید در تالار مینا

شما در این بازدید مجازی می توانید از تالارهای بلور و مینا در طبقه اول که در دو سمت راست و چپ موزه قرار دارند دیدن کنید.

در تالار مینا شما به تماشای قدیمی‌ترین آثار شیشه‌ای و سفالین موزه می نشینید، جایی که در طراحی ویترین‌ها از معماری دوره هخامنشیان در تخت جمشید استفاده شده است.

قدیمی‌ترین آثار شیشه‌ای این تالار، متعلق به اوایل هزاره‌ دوم قبل از میلاد است که شامل میله‌های شیشه‌ای به دست‌آمده از چغازنبیل (پرستشگاه ایرانیان در شوش باستان) می شود، بخش دیگر این تالار شامل سفالینه‌های اولیه مربوط به تمدن‌های مختلف است.

سفالینه هایی از دوران تیموری و ایلخانی تا صفوی و قاجار

با کلیک بر روی فلش راهنمای مرکز صفحه شما به طبقه دوم هدایت می شوید، جایی که تالار زرین، تالار صدف و تالار لاجورد قرار دارد.

دلیل نامگذاری تالار صدف کوراسیون صدفی شکل آن است و شامل اشیای سفالین و شیشه ای دوران اسلامی می شود.

در تالار زرین شما اشیایی را می بینید که به ظروف زرین‌فام معروف هستند، این ظروف به دلیل تکنیک تزیین به این نام شهرت یافته و جزء ظروف اشرافی محسوب می‌شده‌اند.

تالار زرین هم محل نمایش اشیای سفالین و شیشه ای مربوط به دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار است،‌ شاید برایتان جالب باشد که بدانید ویترین های این تالار از فرم خیمه‌های مغولی و برج‌مقبره‌های آن دوران الهام گرفته شده ‌است.

اگر مایل به تماشای آثار با جزئیات بیشتر باشید می توانید روی آیکون آلبوم عکس کلیک کنید تا تصویر واضح تر و نزدیک تری از آبگینه ها و سفالینه های موجود در موزه را تماشا کنید.

این موزه در تهران، خیابان سی‌تیر نرسیده به خیابان جمهوری واقع شده و می تواند انتخاب خوبی برای یک گردش یک روزه بعد از شرایط قرمز کرونایی باشد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5602 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید