جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 10389 |
تاریخ انتشار : 30 آوریل 2023 - 13:07 | ارسال توسط :
126 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

آنچه گردشگری فضایی را برای انسان جذاب می‌کند، کسب تجربه‌های شگفت‌انگیز و غیرعادی بودن آن است.

اخبار گردشگری پارسی :

خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: گردشگری همیشه به دنبال این است که به کشف ناشناخته‌‎ها بپردازد؛ آنچه گردشگری فضایی را برای انسان جذاب می‌کند، کسب تجربه‌های شگفت‌انگیز و غیرعادی بودن آن است.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گردشگری فضایی اظهار کرد: در مورد گردشگری فضایی می‌توان صحبت‌های زیادی کرد اما به طور کلی بردن مسافر چه به صورت تجاری و چه به صورت تفریحی به فضا، گردشگری فضایی گفته می‌شود. به عبارت دیگر انجام فعالیت‌های گردشگری در فضا تعریف جامع و کاملی از گردشگری فضایی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه گردشگری فضایی تقریبا در ۲۰ سال گذشته برای اولین بار توسط یک شرکت روسی اتفاق افتاد، افزود: حدود ۲ دهه گذشته تعداد افرادی که بیشتر از ۷ الی ۸ نفر نبودند، وارد این عرصه شدند؛ اما در یک سال گذشته اتفاقات زیادی رخ داد و گردشگری فضایی در ذهن افراد بیشتر به وجود آمد تا اینکه ۲ شرکت فضایی به نام «بلو اوریجین» و «اسپیس اکس» اکنون به طور مشخص در دنیا به دنبال ایجاد تحقق بخشیدن به رویای سفرهای فضایی هستند که به نوعی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه در ۲ دهه گذشته اتفاقاتی در این زمینه رخ داد و تعداد افراد کمتری در دنیا این کار را انجام می‌دادند، نمی‌توان به عنوان یک گردشگری فراگیر از آن یاد کرد. احساس می‌کنم این نوع از گردشگری را می‌توان در حوزه گردشگری‌های ماجراجویانه و سفرهای توریستی و فضایی به حساب آورد، اما با توجه به اینکه در سال‌های جاری و در چند سال آینده سرعت گردشگری فضایی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، می‌توان امیدوار بود که گردشگری فضایی به عنوان یک شاخه جدید از گردشگری مطرح شود.

«گردشگری فضایی» تجربه‌ سفری غیرعادی و شگفت‌انگیز

وی عنوان کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، فناوری و دانش فضایی افراد عادی نیز می‌توانند به فکر سفر به فضا باشند. در حال حاضر مباحث و مسائلی روی کاغذ اتفاق می‌افتد که با ایجاد یک شهر یا هتل در فضا، سفرهای فضایی را سازماندهی خواهد کرد. نکته مهم این است که ما هر نوع سفر به آسمان و فضا را نمی‌توانیم سفر فضایی تلقی کنیم و تنها در صورتی سفر محسوب می‌شود که حداقل مسافتی ۱۰۰ مایلی (۱۶۱ کیلومتر) طی شود. در این سفر باید گردشگر به حالت بی‌وزنی برسد و در این حالت از منظره‌های شگفت‌انگیز لذت ببرد.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ شرکتی که در مورد آن‌ها صحبت شد گردشگری فضایی را به صورت بسیار حرفه‌ای در دنیا پیگیری می‌کنند و شرکت‌ اوریجین تنها ۷۰۰ الی ۸۰۰ بلیت خود را با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰هزار دلار برای سفر به فضا پیش فروش کرده است. البته این عددها قطعا با گذر زمان کمتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی اخیر این است که هزینه‌های سفر به فضا چیزی حدود ۱۰۰ ت ۱۴۰ هزار دلار در مراحل بعد کاهش پیدا خواهد کرد، اما بازهم این سفر یک سفر گران قیمت است که خطراتی را نیز به همراه دارد. پرتاب موشک با نیروهای پیشران مافوق صوت همیشه خطراتی به ویژه در حوزه زیست پزشکی برای افراد به همراه دارد و دشواری‌های سفر فضایی را به وجود می‌آورد؛ به گونه‌ای که هر کس بخواهد سفر به فضا را تجربه کند باید برای آماده شدن، دوره‌های آموزشی تکمیلی آن را بگذراند.

«گردشگری فضایی» تجربه‌ سفری غیرعادی و شگفت‌انگیز

جواهرزاده با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته ایرانیان نیز موفق شدند به عنوان یک گردشگر فضایی انتخاب شوند، بیان کرد: انوشه انصاری از جمله افرادی است که حدود ۱۰ الی ۱۲ روز را در فضا گذراند. در حال حاضر آنچه برای گردشگر فضایی برنامه‌ریزی می‌شود سفر به ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود این افراد در ایستگاه فضایی که همان هتل فضایی است، اقامت کنند و پس از آن به زمین باز گردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این اقدام مدلی است که شرکت‌های بزرگ دنیا انجام می‌دهند، فضاپیماهای خود را آماده و آزمایش می‌کنند. امیدواریم این شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های بهتر بتوانند شرایط گردشگری فضایی را در آینده برای افراد بیشتری فراهم کنند. شنیده‌ها حاکی از این است که بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس چند ماه گذشته اعلام کرده که با توجه به پیش‌بینی‌ها از سال ۲۰۳۰ به بعد تعداد گردشگران افزایش پیدا می‌کند. این شرکت حتی چشم‌انداز یک میلیون مسافر فضایی به مریخ را برای خود ترسیم کرده است.

جواهرزاده در خصوص مزایا و معایب گردشگری فضایی عنوان کرد: اینکه آسمان و فضا برای انسان جذابیت دارد، شکی نیست. بشر سالیان سال به دنبال سفر به فضا است و به نوعی رسیدن به ستاره‌ها و دیدن آن‌ها از نزدیک به عنوان یک رویا تلقی می‌کرده و این امر باعث شد در ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته اولین فضانورد آمریکایی پای خود را روی کره ماه بگذارد که یک دستاورد بزرگ در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود.

«گردشگری فضایی» تجربه‌ سفری غیرعادی و شگفت‌انگیز

گردشگری به دنبال کشف ناشناخته‌ها است

وی گفت: طبیعتا گردشگری به دنبال این است که به کشف ناشناخته‌ها و آنچه که در داخل کره زمین و بیرون آن اتفاق می‌افتد، بپردازد. به نظر من آنچه که در وهله اول گردشگری فضایی را برای انسان زیبا و جذاب می‌کند، کسب تجربه‌های شگفت‌انگیز و غیرعادی بودن آن است که تحقق این رویا برای تمام انسان‌ها شگفت‌انگیز بوده و بر این اساس گردشگری فضایی شکل می‌گیرد.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران افزود: گردشگری فضایی از جمله اتفاقات مهمی است که نشان می‌دهد سفر به فضا برای همه افراد و کشورها پیگیری می‌شود؛ البته تاکنون حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر به فضا رفتند که تعداد زیادی از آن‌ها فضانورد بودند و کار علمی انجام می‌دادند و مردم عادی به دلیل اینکه هزینه‌های بالایی دارد از این نوع گردشگری صرف نظر می‌کردند.

جواهرزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه علاقه‌مندی به سفر فضایی در میان افراد مختلف زیاد است، می‌توانیم امیدوار باشیم که در سال‌های آینده شدت و کاهش هزینه‌های سفر فضایی در گردشگری به حالت عادی‌تر تبدیل شود و این نوع گردشگری غیر عادی برای همگان دست یافتنی‌تر باشد. همچنین پروژه ساخت هتل فضایی را به شکل بسیار جدی استارت زدند که چند میلیون دلار نیز هزینه داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا حدود ۲۱۰۰ میلادی هتل فضایی به شکل عامه و عمومی در دسترس مردم قرار گیرد.

 

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10389 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید