جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6787 |
تاریخ انتشار : 27 اکتبر 2021 - 14:41 | ارسال توسط :
221 بازدید
0
7
ارسال به دوستان
پ

استان فارس علاوه بر اینکه به دلیل وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی ثبت ملی و ۴ اثر جهانی، در حوزه میراثی جایگاهی دارد، به واسطه تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی و حضور اقوام مختلف، دارای جذابیت‌های کم نظیری برای جذب گردشگر است؛ ظرفیت‌هایی که عمدتا در بخش روستایی و عشایر این استان وجود دارد و همچنان جزو داشته‌های مغفول مانده به شمار می‌رود.

اخبار گردشگری پارسی :

گردشگری روستایی شامل تمام فعالیت های گردشگری در محیط روستایی با توجه به بافت سنتی و فرهنگی روستایی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و غذاها است که روز به روز بر طرفداران این نوع گردشگری افزوده می شود. گردشگری روستایی جنبه های مختلفی دارد که یکی از جنبه های آن تعیین روستاهایی به عنوان روستاهای هدف گردشگری برای توسعه گردشگری پایدار در هر منطقه است.

سال‌هاست که سازمان میراث فرهنگی با هدف توسعه گردشگری روستایی، روستاهای دارای قابلیت‌های ویژه برای جذب گردشگر و معرفی فرهنگ بومی را به عنوان “هدف گردشگری” نامید؛ اما این اقدام که با هدف ترویج و توسعه گردشگری روستایی، بنا نهاده شد و در سال‌های آغازین منجر به گشوده شدن درهای جدیدی به سمت رونق اقتصادی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و بسترسازی برای حرکت به سمت مهاجرت معکوس منجر شده بود، در میانه راه، به دلایل مختلف تداوم نیافت.

استان فارس به واسطه وسعت جغرافیایی و در برگیری جمعیتی از اقوام، طوایف و پیروان مذاهب و ادیان مختلف، تنوع آب و هوایی، گستردگی و تعدد روستاها و حضور عشایر، بی‌تردید یکی از مناطق مهم در زمینه گردشگری روستایی به عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصاد روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و تبعات متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن است.

آنچه از روستای هدف گردشگری به ذهن می آید، غلبه عناصر طبیعی بر دیگر عناصر در مقوله گردشگری است و می توان گفت روستاهای هدف گردشگری، تاریخ و تمدن، فرهنگ و هنر و طبیعت را در معرض دید گردشگران قرار می دهند.

معاون نظارت بر امور سرمایه گذاری و اشتغال روستاهای استانداری فارس در گفت و گو ، با اشاره به مشخص شدن ۴۶ روستای هدف گردشگری در این استان و ایجاد ۱۰۶ بومگردی روستایی، افزود: گردشگری شیراز مورد توجه جهان است اما برخی از ظرفیت ها همچون گردشگری روستایی در آن مغفول مانده، حال آنکه که فارس از ظرفیت های بالقوه ای نسبت به سایر استان ها با وجود تنوع اقلیم و قومیت ها دارد.

بهرنگ معصومی با اشاره به اینکه استان فارس از اقلیم متنوع و اقوام گوناگونی برخوردار است، افزود: متاسفانه شیوع کرونا طی دوسال اخیر به این بخش آسیب‌های جدی وارزد کرده به طوری که برخی از سرمایه گذاران این حوزه از این مقوله خارج شده و برخی از طرح های توسعه ای نیز نیمه کاره باقی مانده است.

این مقام مسئول در استانداری فارس، اضافه کرد: از آن جایی که دولت نگاه ویژه ای به بخش گردشگری دارد می توان از این فرصت با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت به رونق اشتغال و درآمدزایی و همچنین پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، استفاده کرد.

یک کارشناس گردشگری و مرمت استان فارس نیز در گفت و گو، با تاکید بر اینکه استان فارس ایران کوچک محسوب شده و این اتفاق فرصت بزرگی برای توسعه گردشگری است، افزود: متاسفانه در استان به دلیل چندگانگی مدیریت بافت های تاریخی و رسیدگی به گردشگری باعث شده تا قابلیت های فارس به درستی تعیین، تبین و مورد استفاده قرار نگیرند.

خشایار شیبانی ادامه داد: گردشگری روستایی در فارس از سایر استان ها متفاوت بوده و از تنوع بی نظیری برخوردار است که متاسفانه بی برنامگی در بخش گردشگری در کشور باعث شده تا این امر به درستی پایه گذاری نشود.

وی اضافه کرد: دولت باید با تعیین روستاهای هدف، برنامه ریزی، ایجاد زیر ساخت و سرمایه گذاری به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند. اکنون مدیران به دنبال ایجاد اشتغال پایدار حتی به قیمت تعیین اعتبار بالا هستند، اما گردشگری روستایی علاوه بر ایجاد بالغ بر ۹ شغل حاشیه ای می تواند اشتغال پایدار را با هزینه و در مدت زمان کوتاه تری ایجاد کند.

شیبانی با بیان اینکه گردشگری روستایی به واسطه در برگیری، فرهنگ، تاریخ، هنر و اصالت، یک پکیج کامل برای تفریح خانواده‌های ایرانی است، گفت: با توجه به اینکه سفرهای خارجی دیگر برای مردم به صرفه نیست و از طرفی شمار گردشگران خارجی هم کاسته شده است، می‌توان گردشگری روستایی را مبنای ترویج گردشگری داخلی به عنوان یک راهکار مهم در رفع چالش‌ای این بخش قرار داد و با برنامه آن را دنبال کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6787 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید