پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 7363 |
تاریخ انتشار : 29 نوامبر 2021 - 9:54 | ارسال توسط :
85 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

همزمان با آغاز نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته، سرپرست هیأت باستان‌شناسی این محوطه گفت: به دلیل محدودیت در اعتبار، کاوش‌های این فصل به منطقه مسکونی شهر سوخته متمرکز می‌شود.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدمنصور سیدسجادی با بیان این‌که کاوش‌های فصل نوزدهم به مدت دو ماه ادامه دارد، افزود:

فعالیت‌های باستان‌شناسی این فصل در سه کارگاه انجام می‌شود، کارگاه نخست در منطقه مسکونی شرقی واقع شده که فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن با هدف دستیابی به لایه‌های قدیمی‌تر صورت می‌گیرد. در کارگاه شماره ۳۳ که دومین کارگاه است، ادامه فعالیت‌های سه فصل گذشته دنبال می‌شود. کارگاه شماره ۳۹ نیز در منطقه مسکونی واقع شده که فعالیت هیأت باستان‌شناسی در آن با هدف یافتن ساختمان‌ها و معماری جدید در حال انجام است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت:

دستیابی به چگونگی توزیع اتاق‌های کار، آشپزخانه، حیاط و سایر تأسیسات یک ساختمان در بخش‌های مربوط به دوره سوم استقرار در شهر سوخته در این فصل مورد نظر است.

او در ادامه از آغاز دیجیتال‌سازی اطلاعات به‌دست‌آمده در فصول گذشته خبر داد و افزود:

درنظر داریم با این اقدام اطلاعات کاملی را تهیه کنیم و در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.

سیدسجادی گفت: در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته فعالیت‌های میان‌رشته‌ای نظیر مطالعات گیاه باستان‌شناسی، استخوان‌شناسی باستانی جانوران و انسان‌شناسی نیز دنبال می‌شود.

کمبود بودجه کاوش شهر سوخته را محدود کرد

پایگاه میراث جهانی شهر سوخته پیش‌تر خبر داده بود: فصل نوزدهم کاوش‌ها از سوی باستان‌شناسان ایران، ایتالیا و صربستان انجام می‌شود.

شهر سوخته با پنج‌هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم‌ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در ۶۰ کیلومتری زابل قرار دارد و سال ۱۳۹۳ به‌عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.

تا کنون آثار مهمی از شهر سوخته کشف شده که از جمله آن‌ها به جمجمه جراحی‌شده یک دختر ۱۳ ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا ۲۸ تا ۳۲ ساله که جنس آن ترکیبی از قیر طبیعی و نوعی چربی جانوری و سیم‌های ریز طلایی شبیه مویرگ‌های چشم است، خط‌کشی ساخته‌شده از چوب آبنوس به طول ۱۰ سانتیمتر که تا دقت یک میلیمتر را اندازه‌گیری می‌کند، تخته نردی از چوب آبنوس با ۶۰ مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز درحال حرکت که قدیمی‌ترین انیمیشن جهان لقب دارد، می‌توان اشاره کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7363 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید