جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 9409 |
تاریخ انتشار : 24 اکتبر 2022 - 12:16 | ارسال توسط :
130 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: باید بدانیم که به هرکدام از صنایع‌دستی استان با خلاقیت و تفکر نگاه شود، ظرفیت استفاده و بهره‌‎وری از آن بیشتر می‌شود، البته این مورد نیاز به یک برنامه‌ریزی درست دارد.

اخبار گردشگری پارسی :

رضا ابراهیم‌نیا در خصوص اقدامات سال اخیر در زمینه معرفی صنایع‌دستی استان به عنوان سوغات اظهار کرد: برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی برای تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی در زمینه بازاریابی و برندینگ و هماهنگی با تولیدکنندگان برای طراحی و تولید محصول و کالای کاربردی از اقدامات اداره‌کل در این راستا بوده است.

وی افزود: در این جلسات توجیهی به هنرمندان این حوزه گفته شده که کدام کالاها متناسب ذائقه بازار است و چگونه به سمت تولید کارهای کاربردی‌تر بروند و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشند.

ابراهیم‌نیا ادامه داد: همچنین کارگاهی برای تولید و بسته‌بندی سوغات در حوزه نقاشی و مینای روی چوب اختصاص داده شده است. محصولات مینای روی چوب که از ابداعات جدید یکی از هنرمندان استان است برای بسته‌بندی سوغات استفاده می‌شود. این ایده به عنوان صنایع خلاق فرهنگی در پارک علم و فناوری نیز به ثبت رسیده است که در ابتدا تنها در ساخت تابلو استفاده می‌شد و به مرور ایده، شکلی کاربردی‌تر گرفت.

وی تصریح کرد: اولین بار در استان است که برای بسته‌بندی سوغات از یک هنر استفاده می‌شود. جعبه‌های میناکاری شده چوبی در بسته‌بندی هدایا و سوغات فاخر استان از جمله زعفران، صنایع‌دستی، گوهرسنگ‌ها و زیورآلات به کار می‌روند. تعامل و همکاری با آستان قدس رضوی در زمینه سوغات و صنایع‌دستی نیز یکی دیگر از اقداماتی است به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیم‌نیا اظهار کرد: آستان قدس رضوی یکی از سفارش‌دهندگان عمده کارگاه مینای چوب است که ازاین جعبه‌ها برای بسته‌بندی بسته‌های ویژه فرهنگی یا سوغات استفاده می‌کنند تا محصولاتشان با بسته‌بندی‌های خاصی به دست مشتریان برسد. همچنین مواردی مانند انگشتر یا زیورآلاتی که در ساخت آن‌ها از کهرسنگ‌هایی چون فیروزه استفاده شده است، با این ایده جدید بسته‌بندی می‌شوند.

نگاه خلاقانه به صنایع‌دستی استان ظرفیت بهره‌برداری از آن را بالا می‌برد

یکی از ضعف‌های ارائه صنایع‌دستی در استان مربوط به بسته‌بندی است

وی با تاکید بر اینکه یکی از ضعف‌های صنایع‌دستی بسته‌بندی است، گفت: بسیاری از آثار هنری در بخش ارائه محصول ضعف دارند و به شکل مناسبی ارائه نمی‌شوند و این مورد به این دلیل بوده که در این حوزه به خوبی کار نشده است.

ابراهیم‌نیا اضافه کرد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی از هنرهای متفاوت است و متریال و حجم‌های مختلفی دارد، نمی‌توان یک سبک بسته‌بندی برای تمام انواع آن استفاده کرد و متاسفانه به بسته‌بندی این محصولات کمتر پرداخته می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به استفاده از میناکاری روی چوب در بسته‌بندی سوغات و صنایع‌دستی افزود: این کار به دیگر هنرمندان و صنعت‌گران دیدگاهی نو خواهد داد تا بتوانند با استفاده از بسته‌بندی مناسب، زیبا و ارزشمند، هنرشان را معرفی کرده و به شکل فاخری عرضه کنند تا باعث افزایش فروش محصولاتشان شود.

وی بیان کرد: باید گفت که به هرکدام از صنایع‌دستی استان با خلاقیت و تفکر نگاه شود، ظرفیت استفاده و بهره‌‎وری از آن بیشتر می‌شود که این مورد نیاز به یک برنامه‌ریزی درست دارد.

ابراهیم‌نیا در خصوص برندسازی صنایع‌دستی و سوغات تصریح کرد: در گذشته طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی زیادی در زمینه برندسازی صنایع‌دستی وجود داشته اما خروجی مطلوبی حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تفاوت ذائقه‌ها، سطح درآمد و علاقه‌های فردی نمی‌توان یک نسخه برای همه تجویز و یک بسته سوغات را به عنوان سوغات خراسان رضوی به همه توصیه کرد، اما بسته‌هایی تاکنون طراحی شده است که هر کسی بتواند با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9409 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید