شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 10320 |
تاریخ انتشار : 17 آوریل 2023 - 11:11 | ارسال توسط :
172 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: ماندگاری زائران در نوروز ۱۴۰۲ با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان نسبت به نوروز ۱۴۰۱ در مشهد تفاوتی نداشته و حدود پنج روز بوده است.

اخبار گردشگری پارسی :

جواد براتی امروز، ۲۷ فروردین ماه، در سمینار «زیارت نوروزی، تکریم زائر در رمضان» که در سالن اجتماعات پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در نوروز امسال که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، زائران و مسافران در مشهد تمایل بیشتری به اقامت داشته‌اند.

وی بیان کرد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز امسال ماندگاری زائر در مشهد ۵.۱۸ روز بوده که این میزان در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ تا دوم فروردین سال جاری ۴.۱۴ روز بوده است. بر اساس داده‌ها سه درصد مسافران قبل از ماه مبارک رمضان در مشهد ۱۰ روز اقامت داشته‌اند که این میزان در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

براتی با اشاره به اینکه ۱۳.۵ درصد مسافران در هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ تا دوم فروردین ماه سال جاری در قالب تور به مشهد سفر کرده‌اند، گفت: این میزان از سوم فروردین ماه با شروع ماه مبارک رمضان کاهش یافته است.

۹۶ درصد مسافران با هدف زیارت به مشهد سفر کرده‌اند

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان و نوروز امسال، تمایل سفر برای سفرهای مستقل بیشتر شده و ۹۶ درصد مسافران هدف از سفر خود را زیارت عنوان کرده‌اند. در ایام تقارن رمضان و نوروز امسال ۶۲ درصد اقامت زائران، اقامت‌های هزینه‌بر مانند اقامت‌های هتلی بوده و اقامت‌های هتلی نیز امسال در سفر به مشهد بیشتر شده است.

براتی اظهار کرد: بر اساس داده‌های به دست آمده در نوروز امسال نسبت به نوروز ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که سفرهای منتهی به مشهد با برنامه‌تر صورت گرفته است؛ این در صوتی است که سال گذشته ۳۷ درصد مسافران با تصمیم آنی به مشهد سفر کرده‌ بودند و این میزان در نوروز امسال ۳۳ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: سهم زائران ورودی به مشهد در ایام تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز امسال نسبت به هفته پایانی اسفند ۱۴۰۱ تا دوم فروردین ماه که به صورت لحظه‌ای تصمیم به سفر گرفته بودند، افزایش داشته است.

براتی در خصوص سهم هزینه‌های زائران خاطرنشان کرد: سهم هزینه‌های زائران در ایام ماه رمضان در مبدا و مقصد افزایش یافته اما سهم هزینه‌های اقامت کاهش یافته است.

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز سفرهای زائران از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و همچنین شهرهای استان خراسان رضوی به مشهد به شدت کاهش یافت و شاهد افزایش سفرهای دور بوده‌ایم که این تصمیم هزینه سفر از جمله سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما را افزایش داده است.

وی به کاهش قدرت خرید خانوار نیز اشاره و اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که تغییر قدرت خرید خانوار در شکل سفرها و مواردی چون نوع اسکان، نوع خوراک و نوع مقصد تغییراتی ایجاد کرده است.

براتی عنوان کرد: در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان که پیک سفر بود، بر اساس آمارها متوجه می‌شویم که برخی از شغل‌ها مانند تورگردانان متضرر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمده بازدیدها در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز از جاذبه‌های اطراف حرم مطهر بود، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی با توجه به اینکه سهم سفرهای دورتر افزایش پیدا می‌کند، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین بر اساس مدت اقامت باید گفت که ۸۹ درصد از زائران و مسافران که به مشهد سفر کرده بودند، روزه نداشته‌اند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10320 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید