جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 10477 |
تاریخ انتشار : 03 می 2023 - 12:51 | ارسال توسط :
121 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

صمیم گرفتیم در این مقاله تعدادی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ایران؛ از تبریز و گیلان تا شیراز و همدان را به شما معرفی کنیم. در سفر نوروزی به این شهرها، حتما غذاهای سنتی را امتحان کنید تا بیش از پیش از تنوع غذاهای ایرانی شگفت‌زده شوید. برای آشنایی بیشتر با غذاهای محلی ایران، لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید

 اخبارگردشگری پارسی:

اگر از شما بپرسند که معروف ترین غذای سنتی ایران چیست، چه جوابی می‌دهید؟ پاسخ به این سوال واقعا دشوار است. غذاهای ایرانی در دنیا کم‌نظیر هستند. از زرشک‌پلو با مرغ، خورش قیمه و قرمه‌سبزی تا غذاهای محلی، طرفداران بسیاری در بین گردشگران دارند. تنوع غذایی در ایران به اندازه‌ای است که حتی بسیاری از ایرانیان نیز تا به حال شانس امتحان غذاهای سنتی شهرهای مختلف را نداشته‌اند

 

غذای محلی ایران
غذای محلی ایران

غذاهای محلی تبریز؛ از کوفته تا خورش هویج
وقتی صحبت از غذاهای محلی تبریز باشد، اولین گزینه‌ای که به ذهن خطور می‌کند، کوفته تبریزی است؛ اما غذاهای محلی این شهر فقط به کوفته خلاصه نمی‌شوند و بسیار رنگارنگ و جذاب هستند. در ادامه تعدادی از این غذاها را معرفی می‌کنیم.
کوفته تبریزی: کوفته‌های تبریز تقریبا دوبرابر کوفته‌های معمولی هستند و داخل آن‌ها با موادی مانند آلو، تخم‌مرغ و زرشک پر می‌شود.
دلمه برگ مو: یکی دیگر از غذاهای محلی تبریز، دلمه برگ مو است. این غذای پرزحمت که از برگ مو، گوشت چرخ‌کرده، برنج و سبزیجات تشکیل می‌شود،‌ طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
خورش هویج: این غذا معمولا با مقدار فراوانی هویج، آلو و مرغ طبخ می‌شود و یک غذای محلی ساده به شمار می‌رود. اگر به غذاهای شیرین علاقه‌مند هستید، این غذای لذیذ تبریزی را حتما امتحان کنید.
طبخ غذاهای محلی تبریز معمولا به دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد. این غذاهای رنگارنگ با استفاده از ادویه و زعفران فراوان درست می‌شوند و طعم آن‌ها فوق‌العاده است. برای امتحان کردن غذاهای سنتی آذربایجان کافی است بلیط هواپیما تهران تبریز را تهیه کرده و به بهترین رستوران های این شهر سری بزنید.

غذاهای گیلانی؛ بهترین غذاهای محلی در ایران
لیست غذاهای محلی گیلان بسیار بلندبالا است. این خطه در شمال ایران، غذاهای خوشمزه و خارق‌العاده‌ای دارد که باید حتما آن‌ها را امتحان کنید. یکی از اهداف اصلی گردشگران در سفر به گیلان، امتحان غذاهای محلی این شهر است. در ادامه تعدادی از غذاهای محلی گیلانی را نام می‌بریم. برای یادگیری طرز تهیه غذاهای سنتی ایرانی می‌توانید نام هر یک را در اینترنت جست‌وجو کنید.
باقالاقاتق، ترشه تره، ماهی گردبیج، فیبیج ماهی، ترشه آش،‌ کوکوی اشپل و خورش ترشه واش از جمله غذاهای مشهور و محبوب گیلانی هستند. البته فهرست غذاهای گیلانی به اینجا ختم نمی‌شود و به یک مقاله جداگانه نیاز دارد. برای طبخ اغلب غذاهای گیلانی از سیر، سبزیجات محلی و برنج استفاده می‌شود؛ البته میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی بدون برنج گیلان است که در اکثر شهرهای ایران طرفدار دارد.

عکس غذاهای محلی گیلان

غذاهای سنتی اصفهان؛ طعم‌های آشنا و لذیذ
در سفر به اصفهان باید غذاهای محلی آن را نیز امتحان کنید. شاید غذاهای سنتی اصفهان در مقایسه با غذاهای گیلانی چندان جذاب و خاص نباشند؛ اما طعم فوق‌العاده‌ای دارند و اغلب افراد غیر بومی را نیز به خود علاقه‌مند می‌کنند.
بریان: وقتی صحبت از غذای محلی اصفهان باشد، اولین غذایی که به ذهن‌ها خطور می‌کند، بریان است. این غذای گوشتی معمولا همراه با نان و دوغ سرو می‌شود و طعم آن شباهت بسیاری با کباب کوبیده دارد. بریان به دلیل چربی بالا، برای وعده شام چندان مناسب نیست.
خورش ماست: یکی از غذاهای عجیب اما خوشمزه اصفهانی، خورش ماست است. شاید نام این خورش ذهنیت خوبی در ذهن شما ایجاد کند؛ اما طعم آن باعث تغییر عقیده‌تان می‌شود. در تهیه این غذا از ماست، شکر، زعفران و گوشت استفاده می‌کنند. خورش ماست سرد سرو می‌شود و بیشتر حکم دسر را دارد.
یخنی لوبیا: یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهانی است که محوبیت بالایی در این شهر دارد. در تهیه این غذا از لوبیا، برنج، گوشت، سبزیجات و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. یخنی لوبیا ظاهری شبیه به حلیم بادمجان دارد؛ اما طعم آن کاملا متفاوت است.
یکی از لذت‌های سفر به امتحان مزه‌های جدید است. در بازدید از اصفهان حتما غذاهای سنتی و محلی این شهر زیبا و دوست‌داشتنی را امتحان کنید.

عکس بریانی از غذاهای سنتی اصفهان
غذای محلی، غذایی است که در فاصله کمی از جایی که مصرف می‌شود تولید می‌شود و اغلب همراه با یک ساختار اجتماعی و زنجیره تأمین متفاوت از سیستم سوپرمارکتی بزرگ است.
جنبش‌های غذای محلی با هدف ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان مواد غذایی و مصرف‌کنندگان در همان منطقه جغرافیایی، توسعه شبکه‌های غذایی متکی و مقاوم تر هستند. بهبود اقتصاد محلی یا تأثیر بر بهداشت همگانی، محیط زیست یا جامعه در یک مکان خاص است. این اصطلاح همچنین توسعه یافته تا نه تنها موقعیت جغرافیایی تأمین کننده و مصرف‌کننده را شامل شود بلکه می‌تواند “از نظر خصوصیات اجتماعی و زنجیره تأمین ” نیز تعریف شود. به عنوان مثال، ابتکارات غذایی محلی اغلب شیوه‌های کشاورزی پایدار و ارگانیک را ترویج می‌کند، اگرچه این موارد صریحاً با نزدیکی جغرافیایی تولیدکننده و مصرف‌کننده ارتباط ندارند.
غذای محلی جایگزینی برای مدل جهانی مواد غذایی است، که معمولاً غذا قبل از رسیدن به مصرف‌کننده، مسافت طولانی ترابری را طی می‌کند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10477 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید