جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 10030 |
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 14:19 | ارسال توسط :
123 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

دانه‌های گیاهی اسپند دارای مواد شیمیایی، چون هارمین، پگانین، هارمولول و هرمالین بوده که در صنعت دارویی بسیار مفید و کاربردی می‌باشد.

اخبار گردشگری پارسی:

یک بوته چند ساله و انبوه با برگ‌های نوک تیز و ظاهری شبیه به سیخ می‌باشد. ارتفاع آن حدود ۰.۳ متر و عمق ریشه‌های آن تا ۶.۱ متر می‌باشد. این گیاه حاوی ۵۰ دانه در کپسول‌های آن بوده و یا حتی بیشتر نیز است.

اسپند از جمله گیاهان دارویی است که با نام اسفند و حرمل نیز شناخته می شود و از گذشته های دور به عناوین مختلف از جمله ضدعفونی کردن و خوشبو نمودن هوای محل زندگی، دور کردن چشم زخم و درمان بیماری ها در طب سنتی کاربرد داشته است. در این بخش از دعا سایت به معرفی خاصیت اسپند در درمان بیماری ها، مقدار مناسب، طریقه مصرف و عوارض زیاده روی در مصرف آن پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

اسپند گیاهی است علفی، پایا و بوته ای که ارتفاع آن تا ۵۰ سانتی متر می رسد. این گیاه دارویی، دارای برگ های فراوان و سبز است. میوه گیاه کروی شکل و حاوی دانه های قهوه ای مایل به سیاه فراوانی است که بخش مورد استفاده دارویی گیاه است. این گیاه در بیشتر نقاط ایران ازجمله اطراف تهران، قم، قزوین، کرج، تبریز، کرمان، نواحی مختلف فارس، سیستان و بلوچستان، نواحی مختلف خراسان، سمنان، دامغان و حواشی کویرهای ایران می روید.

اسپند

این درخت ضخیم فواید سلامتی و خواص دارویی زیادی را دارا است. چرا که دانه‌های گیاهی اسپند دارای مواد شیمیایی، چون هارمین، پگانین، هارمولول و هرمالین بوده که در صنعت دارویی بسیار مفید و کاربردی می‌باشد.

برخی از خواص درمانی اسپند به تسکین آسم افراد، درمان میکروب‌ها و تحریک موتور سیستم عصبی مرکزی و مخ مربوط می‌شود. در واقع اسپند در رفع بیماری‌های تنفسی و ریوی، چون بلغه ریه و نزله ریوی کمک کننده بوده و در درمان آسم بسیار موثر می‌باشد.

در مجموع خاصیت‌های دارویی اسپند مربوط به تسکین درد کمر، رفع بی حسی و نقصان حرکت، درمان بواسیر، درمان دندان درد، رفع حساسیت و… مربوط می‌شود. البته بر طبق تحقیقات عصاره اسپند نیز برای نابود کردن میکروب‌های محیطی و ضدعفونی فضا نیز استفاده می‌شود.

اسپند خاصیت میکروب کشی دارد و به همین دلیل در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت که احتمال وجود عفونت است، دود کردن این گیاه توصیه می‌شود. گیاه اسپند باعث خوشبو شدن هوا و ضدعفونی محیط می‌شود و از قدیم این امر در میان افراد خانواده مرسوم بوده است. البته این رسم به عنوان رفع چشم بد بیشتر شایع بوده است.

در رابطه با تاثیر دود کردن اسپند در مقابله با بیماری کرونا نیز باید بگوییم که خاصیت میکروب کشی و ضدعفونی کردن دود اسپند به صورت مقطعی می‌تواند مفید باشد. اما زیاده روی در آن باعث خشکی مجاری تنفسی افراد شده و تاثیر مثبت آن از بین خواهد رفت.

البته در کنار تمام این مزایای این گیاه، برخی محدودیت‌هایی نیز دارد. مصرف اسپند برای افرادی که گرم مزاج می‌باشند مضر بوده و باعث دل درد و استفراغ خواهد شد. برای رفع آن بهتر است که سکنجبین و میوه‌های ترش استفاده کنید.

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10030 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید